söndag 6 november 2011

Paradiser

Det finns flera paradis pa jorden. Ett av de finaste fick jag besoka forra helgen - Nueva Vermland (Nya Värmland), Kerstin och Lasses fantastiska stalle vid foten av bergen ovanfor Villa de las Rosas. Hur kom det sig att jag kom dit, till denna vackra plats? TACK ANNA! Jag ar sa lycklig att jag traffade henne 2 veckor innan jag akte till Argentina och hon gav mig kontakten med sina underbara vanner i Mendoza.
Dar blev jag totalt overvaldigad av naturens storhet. Vyerna bredde ut sig framfor mig, en vanlig dodlig manniska, pa ett satt som jag inte trodde var sant.
Att vanja sig vid ett liv delvis inom 4 vaggar igen var saledes inte sa svart eftersom jag fick en sa mild overgang. Hade sa fina dagar i Nueva Vermland och blev sa varmt valkomnad av familjen. (Tacktacktacktack!)

Mandag gick jag och Lasse upp i ottan for att vandra upp till toppen av Berget. Jag kan beratta att jag upplevde en utsikt som jag aldrig skadat forr, en frihetskansla och naturgladje som hanforde mig. Det var livet, nar det ar som bast. Vi vandrade i 3 timmar och kom till den overgivna"Pueston" (Fabodvall) som brukades tills for bara nagra ar sedan. Dar stod tiden stilla. Fikade nagra kex och drack bergets friska kallvatten innan vi fortsatte 2 timmar till upp till toppen pa 2500 moh. Maktigt! Dar var vi pa samma hojd som Condorerna som cirkulerade runt berget, dar var vi uppe bland molnen, dar sag vi sa langt att horisonten krontes.
Jag har upptackt att det finns flera steg pa min lyckobarrometer. Lycka!!

...Berattade jag att K & L ar musiker och att det i huset fanns 3 pianon och en flygel?
- Kabooom! Dar smallde matningarna i taket for min del och jag sa bara "näe, näae..." For bra for att vara sant!
Akte buss till Mendoza och kom fram natten mot onsdag. Har har jag fatt bo hemma hos K & L och jag har fatt fina rundvisningar i staden. Mendoza ar den gronaste okenstaden med den saftigaste atmosfaren! Det har ar landet Vin. Det har ar landet Fin.
Jag har cyklat till Bodegor och fatt rundvandring i vintillverkning, provsmakat olivolja likt ett fint vin, gatt pa konsert i modern gitarrkomposition, njutit i de manga vackra parkerna, spenderat fin tid med familjen, sett argentinsk film pa bio, gatt pa konsert med altertango, varit pa utflykt till oknen och sett en jattestor konstjgjord sjo. (Tack familjen for allt!)

Imorgon tar jag bussen over Anderna till Santiago de Chile. Dar ska jag mote upp med en van till en van som jag ska fa bo hos. Han oppnar ny restaurang samma dag sa kansek far jag slipa mina gamla serverings skills. Pa bussen ska jag sitta ovre vaning langst fram. Panoramafonster mellan mig och Andernas vyer alltsa, kommer kannas som en 7 timmar lang karusell!

Hoppas NI har en fin november dar hemma.
Abrazos para todos!



Flygeln. Drommen.

Det gar aldrig att aterskapa en sagolik vy pa kort...
...men ar det inte otroligt..?


El puesto - Fabovallen


Släntbjann? Nej, slänthast´n.



Mina forsta vitloksflätor!

Nueva Vermland

Nueva Vermland

La Pileta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar