torsdag 5 januari 2012

Machu Picchu - en drom avklarad!

Jag reste in i Peru 1 december via Arica i Chile till Tacna i Peru, darifran jag tog mig till Arequipa for bussbyte mot Cusco. I Cusco, med den fina stadskarnan i kolonialstil, trangdes turister med nyinkopta alpackatrojor med lamor och fargglada locals. Bodde 2 natter pa ett hostel dar jag traffade manga trevliga folk innan jag begav mig av pa vandringen mot Machu Picchu. Bestamde mig for att vandra Salkantay Trek, vilken ar en 5 dagars vandring i omvaxlande natur, stundtals ratt tufft med hog alltitut, men vackra naturupplevelser. Salkantay trek ar mindre turisttat an den kanda Inkaleden, vilket for mig ar ett stort plus nar man ar i naturen, dessutom markant billigare. Vandrade med en grupp pa 12 personer, ett riktigt skont gang. Vi bodde i talt och vandrade mellan 5-9 timmar varje dag. Dag 2 var stark stigning och min karaktar sattes pa prov i den tunna luften ("varforgorjagdethardetarjusajobbigtjagorkarintemerjagmastejuintegnallgnallgnall...") tills jag nadde toppen pa 4600 moh och det kandes fantastiskt!
Jag skriver mer i bildtexterna, men det far bli bakofram-ordning for jag kan inte byta ordning, som det tekniska vidunder jag ar(mamma-gen tror jag) Ni far alltsa ata efterratten innan foratten har, hall till godo!


Machu Picchu! Steg upp kl 04.00 i Aguas Calientes och vandrade sista biten - 1600 trappsteg upp till Machu Picchu. I borjan smaduggade det lite. Sen forsade regnet over oss och det var svart att skilja pa svett o regnblotaklader. Porten till inkastaden oppnades kl. 06.00 och vi var forsta gruppen in, vackert att se den dimmiga staden ligga ode i tystnad o mystik!
Jag fylldes av en san vordnad infor historien nar jag gick langs ruinerna. Sanslost valbyggda, stora stenbumlingar sa valformade att inte ens ett papper skulle passa emellan. Made by man only! Dimman bidrog till mystiken och jag gick runt dar och mos i regnet.
Besteg det intillliggande berget Waina Picchu, vilket var tungt efter alla dagars vandring, men val vart modan for val daruppe skingrades molnen och vi fick en fantastisk utsikt over ruinerna!
((Min kamera som varit trasig ibland hade av okand anledning fungerat langs hela vandringen. 5 minuter efter intradet i Machu Picchu slutade den dock abrubt fungera. Gah! Fick mig ett par bilder iallafall och resten har jag fint bevarade i minnet dar dom hor hemma.))

Traffade manga fina manniskor i gruppen jag vandrade med, manga timmar av samtal langs stigarna!

Dag 3, vandring i regnskog. Hanfordes av naturen.

AVOCADOTRAD!!!!
(nastan battre an machu picchu...)



Tillbaka i civilisationen dag 3, varsta kommersen!

(sitter nu och suckar av minnet av vyerna...)


Pa toppen 4600 moh!
Har offrade vi cocablad till gudarna, for hogt upp i bergen star man dom narmast.
Sen bar det av nerfor, wihoo!

Salkantay - berget som ingen nagonsin lyckats bestiga. Vid foten av det taltade vi forsta natten och det var jattekallt! Men ett vackert och statligt berg.

Nojd av att ha uppfyllt en drom - att besoka Machu Pichu - atervande jag till Cusco, trott men glad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar